Luchtcirculatie / trac-air

Het luchtcirculatie systeem heeft in de praktijk de volgende voordelen :

  • De batterij mag met dit systeem tussenladingen ondergaan
  • Het waterverbruik wordt drastisch terug gebracht
  • De laadtijden kunnen ca 3 uur korter zijn dan normaal
  • De batterij wordt minder warm tijdens de het laadproces

Uitleg per bovengenoemde voordeel item:

 

A) De batterij mag met dit systeem tussenladingen ondergaan.

  • De energie die bij deze tussenladingen wordt geladen kan later weer uit de batterij worden ontnomen en verlengd zo de inzet tijd van de batterij. Hierdoor wordt, afhankelijk van de energiebalans tussen laden en ontladen, de inzet van wisselbatterijen in sommige gevallen onnodig.
  • Duidelijk zal zijn, dat de extra energie wel door de batterij moet worden geleverd, en dus een deel is van de totale energie doorzetting van de batterij. Als de batterij door tussenladingen en de verlengde inzet per dag overdreven gesteld dubbel zoveel energie levert, dan betekent dit ook een levensduur die de helft is.
  • Het is ook daarom dat de garantie op de batterijen met zuurcirculatie korter is dan op de batterijen zonder zuurcirculatie.

B) Het waterverbruik wordt drastisch terug gebracht.

  • Omdat het elektroliet meteen tijdens de lading wordt gemengd, kan de na-lading kort zijn, en wordt er minder water gesplitst en verdampt. De laadfaktor bij airmix batterijen is 1,05. De airmix batterijen gebruiken dus veel minder water, en de interval tussen het bijvullen van het water kan veel langer zijn. Dit kan per celtype berekend worden, het hangt af van de elektroliet reserve en van de celcapaciteit.

  

C) De laadtijden kunnen ca. 3 uur korter zijn, mogelijk geen wisselbatterijen meer nodig.

  • Doormiddel van dunne lansen welke ingebracht worden in de daarvoor prefab gemaakte gaten in de batterijceldeksel wordt tijdens het laden van de traktiebatterij de lucht erin gepompt.
  • Deze lansen worden per batterijceltype op maat gemaakt om onder andere te voorkomen dat de lansen in de slibruimte van de batterijcel steken.
  • Bovenop de batterijcel worden alle lansen doormiddel van hulpstukken aan elkaar verbonden en met een speciale luchtaansluiting in de batterijstekker verbonden aan de batterijlader.
  • Het tussendoor laden van batterijen, zonder dat hierop aansluitend een na-lading plaatsvindt is niet toegestaan. Er is echter een uitzondering, namelijk de batterij met trak air of luchtcirculatie en met de airmix lader ( speciale lader met een luchtpomp ). Bij dit systeem wordt er gedurende het laden lucht in de cellen geblazen door een luchtpomp die zich in de lader bevindt. Door deze ingeblazen lucht ontstaat er plaatselijk een onderdruk in de batterijcellen, waardoor een circulatie van het elektroliet op gang komt. Hierdoor wordt het zware zuur gemengd, zoals dat normaal gesproken tijdens de na-lading het geval zou zijn.